Vi tilbyder online booking

Vi tilbyder online booking - Se mere

Mundhygiejne hos hund og kat

Ved den årlige sundhedsundersøgelse gennemgås bl.a. hundens/kattens mundhygiejne og tændernes tilstand og ofte konstateres problemer, der kræver enten tandbehandling af hund eller kat.

Der kan være problemer med selve tandstillingen, der øger forekomsten af tandsten og plak på tænderne.

Tandkødsbetændelse

Herved opstår hyppigt tandkødsbetændelse, der kan resultere i f.eks. parodontose, hvor tandens fæste langsomt mistes og dyret har smerter fra sin mundhule samt dårlig ånde.

Knækkede tænder

Derudover kan der være f.eks. knækkede tænder eller ligefrem tandbylder og der er risiko for en spredning af bakterier fra mundhulen til andre steder i kroppen. Derfor kan det være nødvendigt med en tandbehandling af hund eller kat.

TR (Tandresorptioner)

Af mere specielle sygdomme findes bl.a. en kattelidelse kaldet TR (Tandresorptioner), hvor tanden populært sagt ”går i opløsning” lige under tandkødsranden og derfor ikke altid er lige synlig i et tidligt stadie på tandkronen.

Ofte ses også hos, især Maine Coon katte, en kronisk tandkøds- og mundhulebetændelse.

Almindelig tandbehandling af hund & kat

Ved almindelig tandbehandling af hund eller kat, udfører man tandrensning efter bedøvelse af hunden/katten. Store stykker tandsten knækkes af med en tang, hvorefter den resterende tandsten fjernes med en ultralydsrenser.

Tandkødslommer renses også og dybden heraf måles, hvis der er tegn på, at tandkødet er ved at trække sig tilbage. Eventuelle løse tænder trækkes ud.

Forebygning af plak

For at forebygge, at plak hurtigt igen sætter sig fast på tænderne poleres disse med en tandpastalignende polérpasta, og efter behov desinficeres med en isotonisk klorhexidinopløsning.

Hvor ofte behøves tandeftersyn?

Hyppigheden, hvormed tandeftersyn behøves er meget individuelt og vurderes i samråd med dyrlægen.

Efterbehandling

Der kan være behov for efterbehandling i form af f.eks. antibiotika og smertestillende, samt forebyggende tiltag såsom daglig tandbørstning, tandstensforebyggende foder, Aquadent og Royal Canin Oral Bar.

Yderligere information kan findes her:  www.tanddyreklinikken.dk/general/katte/tr.pdf​

Netdyredoktors nyhedsbrev Vi er en del af VetFamily, som står bag Netdyredoktor. Få nyheder om kæledyrs sundhed, symptomer og behandling.

Du modtager faglig information, tips og tricks og gode tilbud 2-4 gange om måneden. Nye abonnenter får en rabatkode på 10% til webshoppen.