Vaccinationskrav for heste

Pr. 1 januar 2013 blev reglerne omkring influenzavaccination ændret i Danske Rideforbund. Således er der nu 2 regelsæt:

• Heste som har påbegyndt basisvaccination før 31. december 2012 skal have 2 basisvaccinationer mod influenza med minimum 21 dage og maximum 92 dage imellem. Herefter skal der revaccineres årligt, med maximalt 367 dage imellem vaccinerne. Overskrides intervallerne, skal basisvaccinationerne foretages igen.
  • Heste, som har påbegyndt basisvaccination efter 1. januar 2013 skal ligeledes have 2 basisvaccinationer mod influenza med minimum 21 dage og maximum 92 dage imellem. Dernæst skal hesten have en booser vaccination, som skal foretages tidligst 5 måneder og senest 6 måneder og 21 dage efter 2. basisvaccination. Herefter skal hesten revaccineres årligt, senest på årsdagen fra sidste vaccination. Der kan startes stævner under Dansk Rideforbund efter de første 2 vaccinationer og fremtil booster vaccinen.

Der skal gå minimum 7 dage fra den seneste vaccination til hesten stilles på en stævneplads.

Såfremt man skal starte internationale stævner skal basisvaccinationerne være foretaget som under punkt 2, og der må maximalt være gået 6 måneder og 21 dage siden den seneste vaccination. Her er der dog den undtagelse, at heste som er korrekt basisvaccinerede før 1. januar 2005 i henhold til FEI's daværende regler ikke skal have boostervaccinationen, såfremt de årlige revaccinationer er overholdt. Det gælder dog stadig, at den seneste vaccination ikke må være mere end 6 måneder og 21 dage gammel.

Dansk Islandshesteforening har lagt sig opad Dansk Rideforbunds regelsæt omkring influenzavaccination.

Reglerne vil typist ligeledes være gældende ved dyrskuer, kåringer og lignende.​

Tilmeld dig Netdyredoktors nyhedsbrev Vi er en del af VetFamily, som står bag Netdyredoktor.

Tilmeld dig Netdyredoktors nyhedsbrev og få nyheder om dyrs sundhed, tips til træning og masser af gode tilbud.